Patrizia Bonardi

 

Hands in

Black  Water

2008 video 4 min

The video starts in darkness, with the noise of roaring water. We perceive a light and we slowly move towards that direction, in a small rowing-boat. We are investigating but our search is not easy, we are in an underground canal.


Water seems black, not only due to obscurity, and while getting near the exhit of the canal we can see dark oil in it. A barrier is closing the canal, so that oil cannot futher contaminate. We go back but all is dirty, also our hands.


The video is shooting a real intervention I made for stopping oil contamination in a small canal bordering on Serio river. (tr. i.r.)


getting_involved.html
Not_only_off.html

Il video si apre nell'oscurità con uno scroscio d'acqua. Troviamo una luce in lontananza e ci muoviamo lentamente in quella direzione. Siamo su una piccola imbarcazione a remi. Stiamo cercando qualcosa ma la ricerca non è facile, ci troviamo in un canale sotterraneo.

L'acqua pare nera e non è solo l'effetto dell'oscurità, mano a mano ci avviciniamo all'uscita dal canale vediamo olio scuro.  Una barriera ferma l'inquinamento prima che possa andare oltre. Torniamo indietro mentre tutto è sporco, anche le nostre mani.

Il video è testimonianza del controllo di un intervento di bonifica del versamento doloso di nafta in un canale confinante con il fiume Serio.